Samenvatting IMNH
De “Visie zoals je dat op deze site tegenkomt verwijst naar het gewenste lange termijnperspectief van een persoon of organisatie.
Download een Whitepaper voor het schrijven van de visie voor jouw bedrijf. Je denkt niet elke dag “ik wil een visie schrijven voor mijn bedrijf”, maar vandaag dacht je dat wel. Met de onderstaande whitepaper over het schrijven van een visie voor jouw bedrijf heb je de aandachtspunten bij elkaar die je nodig hebt voor het schrijven van een pakkende bedrijf visie.
Op Wikipedia vind het je het onderstaande over de visie:
De term visie verwijst naar het gewenste lange termijnperspectief van een organisatie. Er is slechts één visie per organisatie. De visie wordt afgeleid van, en is in overeenstemming met de missionstatement. Missie en principes vormen samen de visie.:
De visie is bedoeld om invloed uit te oefenen op de organisatie door:
- het motiveren van medewerkers
- het focussen van medewerkers op relevante activiteiten
- het scheppen van een kader aan de hand waarvan medewerkers kunnen afleiden op welke wijze activiteiten moeten worden ingevoerd in de organisatie en hoe deze activiteiten passen binnen een groter geheel
Een organisatie heeft een visie als het een duidelijk beeld van de toekomst heeft. Daarop kan zij dan anticiperen in haar productontwikkeling, vernieuwing van diensten enzovoort.
Volgens het model van McKinsey is de visie het centrale managementinstrument en zorgt het voor samenhang en sturing van andere managementinstrumenten.
Voorbeelden van een Visie van bekende en onbekende bedrijven:
Jumbo
De verandering
De komende 10 jaar gaat het landschap van supermarkten meer veranderen dan dat wij nu kunnen inschatten. Blurring en het omnichannel aanbieden van producten en diensten zijn hier slechts een begin van. De supermarkt neemt steeds meer de plaats in van een ontmoetingscentrum. Naast het doen van de boodschappen, gaat men er koffie drinken, eten, maar ook bewegen. Maatschappelijke loketten zullen meer regel dan uitzondering zijn. De focus komt steeds meer te liggen op lokaal, puur en vers waarvan de herkomst bekend is.